Sveriges mest sålda nybörjargitarr?



Tja!

På begäran tänker jag skriva lite om Jack & Danny's (prissänkta) sortiment. Nej, inte whiskymärket, utan gitarrtilverkaren.  För det första tillverkar J&D Brothers många kopior, som verkligen går att lira på. Det är ingen halvskitig kvalité som bidrar till onda fingrar eller liknande. (Självklart får du ont i fingrarna när du lär sig lira, men det gäller alla gitarrer). För det andra är gitarrerna billiga, trots att materialen som används är kanadensisk lönn, rosewood, mahogny och amerikansk al, m.m. J&D's Stratocaster, som den givetvis inte får heta i katalogen, utan YC-EG3 är namnet om jag förstår rätt. Denna kostade innan 1,395 spänn, men skall tydligen sänkas till 1,295. Sveriges mest sålda nybörjargitarr? Så lyder rubriken. Denna finns i Svart, transparent blå, och ivory-vit. (Den senaste äger helt klart de andra, tycker jag).

Lägger du till 100 spänn får du stallmicken ersatt av en humbucker, vilket ger dig ett mycket tyngre rocksound, tycker jag. Självklart har du två st single coil-mickar ovan, precis som originalstratan. Denna modell spelar jag på, och det är samma gura som nu är isärplockad, och på väg att relicas.

Har man 2000 spänn liggandes skräpande i kassan, vilket för mig brukar vara ganska ovanligt, så tillverkas det även (av samma företag) en snygg (!) SG Gibson kopia för 1,995 kr. Vinröd, med greppbräda av rosewood med två feta hårdrockbuckers (Humbuckers).

Det viktiga är egentligen inte vilken gitarr du har. Att du lär dig spela är väl ändå prioriterat? Gå inte och köp Eric Claptons signaturmodell och tro att det kommer göra dig till en duktig gitarrist.

Have fun!                              


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0